Matterhorn Well
Peter Gannushkin        

 Citadelic festival 2023 

25 MEI - 22H                    MAIN STAGE
   Brandon Seabrook Trio (US)
            top improv rechtstreeks uit de US

Weinig bands in geïmproviseerde muziek lijken meer voelbare sonic friction te genereren danBrandon Seabrook’s trio met Cooper-Moore en Gerald Cleaver. De groep produceert een serieus tactiel, bijna psychedelisch geluid: de gut-punch van drums, de dreunende twang van diddley-bow en de snijdende, broze crunch van elektrische gitaar.

Op Exultations, het debuutalbum van het trio uit 2020 op Astral Spirits, versmolten deze geluiden tot gruizige, voortstuwende improvisaties met een bijna driedimensionale lichamelijkheid. Die ritmische en melodische fragmenten kwamen samen met puzzelstukjeslogica, als een auditieve Rubiks kubus, maar een die nooit stopte met bewegen. Op de langverwachte opvolger van het trio, In the Swarm, heeft de groep zijn timbre verbreed met de banjo van Seabrook en de elektronica van Cleaver, en ze hebben de lat hoger gelegd met een aantal spannende postproductie-manoeuvres die het sonische palet verder uitbreiden of de modus veranderen. operandi ondersteboven.

Ze presenteren nu “In the Swarm”, hun nieuwe en tweede opname voor Astral Spirits, een frisse aflevering van drie van de meest vrije creatieve geesten die er zijn, dit keer inclusief banjo in de mix, en met veel ritmische combinaties, ululerende geluiden en een enorm muzikaal visionair denkbeeldig.

Brandon Seabrook is een gitarist, banjospeler en componist die in New York City woont, waar hij zichzelf heeft gevestigd als een van de krachtigste gitaristen van zijn generatie, uitgeroepen tot Beste Gitarist in New York City door de Village Voice 2012. Zijn werk richt zich op het naast elkaar plaatsen van hallucinerende soundscapes, jump-cuts, hoekige compositie, humor en een enorm dynamisch bereik dat in een nanoseconde kan veranderen. Hij heeft als leider zeven albums uitgebracht die alles omvatten, van verpulverende art-metal tot kamermuziek, waarbij hij de rijken van extreme rock en de klassieke avant-garde overbrugt. Rolling Stone Magazine merkte op: "De fel behendige muzikant heeft een aantal bands gelanceerd die serieuze karbonades combineren met manische intensiteit en een compositorische visie op het linkerveld." Seabrook verbeterde zijn gitaarvaardigheden aan het New England Conservatory in Boston. Sindsdien heeft hij veel opgetreden in Noord- en Zuid-Amerika, Mexico en Europa, als soloartiest, bandleider en medewerker. Hij is opgeroepen door Anthony Braxton, Nels Cline, Cécile McLorin Salvant, Ben Allison, Gerald Cleaver, So Percussion, Frank London, Bill Laswell, Ingrid Laubrock en Joey Arias vanwege zijn eigenzinnige fysieke uitvoeringsstijl, hyperrealistische techniek en onberispelijke articulatie. . Hij is geprofileerd in de New York Times, The Wall Street Journal, Premier Guitar, Downbeat Magazine, Rolling Stone, NPR, The Chicago Reader en The Wire. Seabrook Power Plant, het nucleaire trio dat "een manische clusterfuck van meedogenloze banjo-marteling" heeft aangetrokken door de Village Voice, is het geesteskind van Brandon en gebruikt de banjo, een instrument dat wordt geassocieerd met bluegrass en country, om de brute energie van punkrock te kanaliseren.

Cooper-Moore (geboren Gene Y. Ashton; 31 augustus 1946) is een Amerikaanse jazzpianist, componist en instrumentenbouwer/ontwerper gevestigd in New York City. Op 12-jarige leeftijd werd Cooper-Moore door gemeenschapsleiders aangeworven om de pianist voor de stad te zijn, en kort daarna trad hij op tijdens kerkdiensten en gemeenschapsfuncties. Dit is ook de leeftijd waarop hij musici als Ahmad Jamal en Charles Mingus hoorde en werd geïnspireerd om jazz na te streven. Hij noemt de bijdragen van pianist Jaki Byard aan de band van Mingus als een bijzondere inspiratiebron. Hij verhuisde in 1967 naar Boston om kort naar Berklee College of Music te gaan. In Boston maakte hij contact met veel muzikanten, van wie sommigen langdurige medewerkers werden, met name saxofonist David S. Ware, drummer Marc Edwards, Cleve Pozar en Juma Santos. In 1970 vormde hij een collectief trio, Apogee, met Ware en Edwards. In 1973 verhuisde het trio van Cooper-Moore, David S. Ware en Marc Edwards naar New York City en vestigde een woon- en speelruimte aan Canal Street 501, die diende als thuisbasis voor muzikanten, waaronder Ware, Alan Michael Braufman, Jimmy Hopps, Tom Bruno en Ellen Christi. Cooper-Moore's eerste commerciële opname was op Braufman's Valley of Search LP, uitgebracht door India Navigation. Aangemoedigd door Jimmy Hopps begon Cooper-Moore instrumenten te ontwerpen en te bouwen, te beginnen met een ashimba, een xylofoon met 11 tonen gemaakt van afgedankt hout. In 1975 keerde hij met zijn gezin terug naar Virginia. Daar werkte hij met bands uit verschillende genres, ontwikkelde hij een scala aan handgemaakte instrumenten verder en werkte hij als docent bij het Head Start-programma. Bij zijn terugkeer naar New York City in 1985 veranderde hij zijn naam in Cooper-Moore, afgeleid van de achternamen van zijn grootmoeders.

Cooper-Moore heeft opgetreden en opgenomen met William Parker's In Order to Survive en Little Huey Creative Music Orchestra en Bill Cole's Untempered Ensemble. Hij richtte op, nam op en toerde met Triptych Myth, een pianotrio met Tom Abbs en Chad Taylor. Hij heeft veel opgenomen en getoerd met Digital Primitives, een trio met Chad Taylor en Assif Tsahar. Hij werkte ook samen met Daniel Carter in Parker's Organic Trio. Hij speelt solo op piano en handgemaakte instrumenten, met het Cooper-Moore Trio met Brian Price en Pascal Niggenkemper, en in Gerald Cleaver's Black Host. Hij trad op in het Withney Museum of American Art, in een pianoduo met John Blum in 1996, en een solo-optreden in samenwerking met de Blues for Smoke-tentoonstelling in 2013. Buiten de jazzwereld heeft hij muziek voor theater gecomponeerd, waaronder Rita Dove's "The Darker Side of the Earth" in het Guthrie Theatre, "Feathers at the Flame" van Laurie Carlos in The Kitchen en "A Still Life" van Emily. Mann. Hij heeft gewerkt met dansgroepen zoals de Joan Miller Dance Players, Rod Rogers Dance Company, Marlies Yearby's Movin' Spirits Dance Theatre, Koo Dance en Judith Jackson. Hij heeft muziek gecomponeerd en gecomponeerd voor films, waaronder Central Park: The People's Place en Fireflies in the Abyss. Hij heeft gewerkt met tekstschrijvers als Laurie Carlos, Fred L. Price, Carl Hancock Rux en Arthur T. Wilson. In de jaren 1990 was hij de resident verhalenverteller bij Prospect Park in Brooklyn. Hij toerde veel in Europa en de Verenigde Staten. Onder de vele instrumenten die Cooper-Moore heeft gebouwd, zijn een diddley-boog, een driesnarige fretloze banjo en een mondboog. Cooper-Moore ontving de Lifetime Achievement Award op het Vision Festival 2017 in New York City. Cooper-Moore zei: "I have taken stuff out a dumpster to make an instrument which I have used at gigs. If you put me somewhere, and I had to play and didn't have an instrument, I'd get everything I needed and make an instrument within a few hours."

Geboren op 4 mei 1963 en opgegroeid in Detroit, Gerald Cleaver is een product van de rijke muziektraditie van de stad. Geïnspireerd door zijn vader, drummer John Cleaver, begon hij op jonge leeftijd met drummen. Hij speelde ook viool op de lagere school en trompet op de middelbare en middelbare school. Als tiener deed hij ervaring van onschatbare waarde op door te spelen met Detroit jazzmeesters Ali Muhammad Jackson, Lamont Hamilton, Earl Van Riper en Pancho Hagood.

Terwijl hij studeerde aan de Universiteit van Michigan als hoofdvak muziekeducatie, ontving hij een Jazz Study Grant van de National Endowment for the Arts om te studeren bij drummer Victor Lewis. Hij studeerde af in 1992 en begon les te geven in Detroit, waar hij werkte met Rodney Whitaker, A. Spencer Barefield, Marcus Belgrave, Donald Walden, Wendell Harrison, en met bezoekende muzikanten Hank Jones, Tommy Flanagan, Barry Harris, Kenny Burrell, Frank Foster, Cecil Bridgewater, Ray Bryant, Eddie Harris, Dennis Rowland, Howard Johnson, Diana Krall en Don Byron. In 1995 aanvaardde hij een aanstelling als assistent-professor Jazz Studies aan de Universiteit van Michigan, en in 1998 trad hij toe tot de jazzfaculteit van de Michigan State University. In 2002 verhuisde hij naar New York.

Hij heeft opgetreden of opgenomen met Franck Amsallem, Henry Threadgill, Roscoe Mitchell, Lotte Anker, Reggie Workman, Marilyn Crispell, Matt Shipp, William Parker, Craig Taborn, Kevin Mahogany, Charles Gayle, Mario Pavone, Ralph Alessi, Jacky Terrasson, Jimmy Scott , onder anderen Muhal Richard Abrams, Dave Douglas, Tim Berne, Jeremy Pelt, Ellery Eskelin, David Torn en Miroslav Vitous. Cleaver heeft als leider twee opnames uitgebracht. Zijn opname Adjust (Fresh Sound New Talent) uit 2001 werd door de Jazz Journalists Association genomineerd in de categorie Best Debut Recording. Zijn release, Gerald Cleaver's Detroit (FSNT), is een eerbetoon aan zijn geboortestad en aan wijlen de geweldige Detroit-drummers Roy Brooks, Lawrence Williams, George Goldsmith en Richard "Pistol" Allen. Cleaver leidt de bands Violet Hour, NiMbNl en Uncle June.


Brandon Seabrook - electric guitar & banjo
Cooper-Moore - diddley-bow
Gerald Cleaver - drums, percussion & electronics



ANDERE CONCERTEN 25 MEI

 

met de geweldige steun van De Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent


 

website © lepetitchevalier 2023