Myrddin + FORB
 

 soiree negociee   MINARD SCHOUWBURG
Romain Deconinckplein 2 - Gent

5 MAART, 20H

SOIREE NEGOCIEE #1: HOTCLUB GENT, BAR LUME & CITADELIC presenteren
MYRDDIN + THE FREE ORLEANS REBEL BAND

 

TICKETS KLIK HIER (14 euro)
of in BAR LUME / HOTCLUB (12 euro)
of aan de ticketbalie van de VOORUIT (14 euro)
UiTPAS mogelijk

 

regels/protocols van het moment
...

Op een soiree negociee nodigt Citadelic telkens een andere muzikale sparringpartner uit. Voor de eerste editie en trouw aan historiek, het festival in 2007 georganiseerd door David De Rudder indachtig, kwamen we spontaan uit bij de Hotclub. Het wordt zelfs een tandem met de HotClub en Bar Lume, twee prominente uiterst muzikale cafés in het Gentse in de mix met Peter Kinna en Waso De Cauter aan het roer. Een ode aan de live muziek.  

 

20H: Myrddin


Myrddin, telg van de bekendste muziekfamilie in het Gentse, is zonder enige twijfel een fenomeen in het Belgische muzieklandschap. Met zijn uitzonderlijk talent en technische virtuositeit leidt hij je met zijn flamencogitaar naar andere werelden. Dat komt ervan als je uit zo'n aristiek nest komt; vader voorop, altijd nieuwsgierigs naar nieuwe muziek en een moeder als superfan van Paco de Lucía, de legendarische en virtuoze flamencospeler.

Voor deze gelegenheid vertolkt hij voor het eerst werk uit zijn derde soloplaat, deel van de reeks ‘Monstruos y Duendes’ en genoemd naar zijn in mei geboren kleinkind Médyn.

Zijn muziek staat voor hartverwarmende spontaniteit en ambacht, en is altijd diep persoonlijk maar klinkt telkens weer universeel. In zijn unieke universum flaneert hij zonder oogopslag tussen klassiek, jazz, chanson, gipsyswing, flamenco en roots.

Een lyrieke ervaring, zo beschreef Wannes Van De Velde het ooit terecht.


Myrddin De Cauter: flamenco guitar


21H: The Free Orleans Rebel Band

New Orleans-jazz was ooit de avant-garde van de muziekwereld; een revolutie van geluiden en mogelijkheden. Europese harmonieën met Afrikaanse ritmes. Voor die tijd ongehoorde wilde dansbare grooves met tegelijk het altijd maar verder zoeken van wat harmonisch mogelijk was als collectief. Het kwam voor de buitenwereld over als complete chaos van onbegrijpelijke ritmes met daarover een waanzin van verschillende stemmen die collectief improviseerden. Maar ook zo aanstekelijk!
Met het verstrijken van de tijd werd het - heel vanzelfsprekend - het oudste en minst baanbrekende sub-genre van de jazz waarbij vooral de emotie en persoonlijke expressie belangrijk bleef. Dit werd versterkt door de 'revival' dat begon in de jaren '50.

Waso De Cauter kwam via zijn vader al op zeer jonge leeftijd in aanraking met de jazz uit New Orleans. Pas op latere leeftijd kwam hij toe tot spelen van deze muziek en deed dit in verschillende bezettingen en met gerenommeerde artiesten. Wat hem echter telkens opviel, bovendien vaak luisterend naar zowel Jelly Roll Morton als The Red Hot Peppers, was de gelijkenis tussen al deze genres en de freejazz van Ornette Coleman. Waso moest dit gegeven, dit gevoel kost wat kost onderzoeken! Met wat humor doopte hij het project The Free Orleans Rebel Band maar 'de zot zegt al lachend de waarheid’! Vertrekkende vanuit dezelfde bezetting als Louis Armstrong’s Hot Seven – voor velen toch de ware geboorte van jazz - verzamelde hij enthousiastelingen die gedijen in de avant-garde, avonturiers en vrije geesten van de Belgische jazzscene. Het oorspronkelijk revolutionair karakter werd in ere hersteld maar de muziek kreeg ook veel plaats voor energie, grooves en dansbaarheid, met een eindresultaat die best mag best gehoord worden.


Waso De Cauter: guitar
Bart Maris: trompet
Joachim Badenhorst: rieten en saxofoon
Nabou Claerhout: trombone
Christian Mendoza: piano
Jon Birdsong: sauzafoon
Lionel Beuvens: drums


Farida Amadou

 

website © MNDesign 2022

s